تانوما چیست؟

بدون دیدگاه

157518970044240

مقدمه ای بر اینترنت فیبر نوری

کیفیت اینترنت در دنیای امروزه حرف اول را برای بسیاری از کسب و کار ها از جمله خدمات شبکه می زند! در این مقاله قصد داریم درباره ی اینترنت فیبر نوری به طور ساده صحبت کنیم و مزایا و معایب اینترنت فیبر نوری را عنوان کنیم و در نهایت یک نتیجه گیری نهایی بکنیم که بهتر است اینترنت فیبر نوری بگیری و یا اینکه از سرویس های دیگر اینترنت استفاده کنیم.

اینترنت فیبر نوری چیست؟

اینترنت فیبر نوری یکی از فناوری های مورد استفاده برای اینترنت ثابت است که به جای استفاده از کابل مسی از فیبر نوری برای این منظور استفاده شده است. ساختار فیبر نوری به گونه ای است که از نور برای انتفال اطلاعات استفاده می شود و به همین دلیل نویز های الکترومغناطیسی نمی تواند بر روی آن تاثیر بگذارد که نهایت باعث استیبل بودن این فناوری است.

مزایای اینترنت فیبر نوری:

  • سرعت دانلود اینترنت فیبر نوری:

در این نوع فناوری بدلیل ساختار متفاوت فیبر نوری که وابستگی زیادی به فاصله ندارد. می تواند در فاصله های طولانی هم سرعت خوبی را ارائه دهد، در صورتی در فناوری های نظیر ADSL فاصله کاربر تا مرکز مخابرات نقش مهمی در سرعت اتصال دارد. از طرفی دیگر بدلیل فناوری انتقال دیتا که در فیبر نوری به صوری نور است، نویز اکترومغناطیسی محیطی بر روی آن تاثیر گذار نیست و در کل این نوع فناوری نویز پذیر نیست. از طرفی دیگر سرعت بالای این فناوری در پشتیبانی شبکه تاثیر خوبی دارد، چرا که کارشناسان پشتیبانی شبکه در برخی مواقع نیاز به دانلود فایل های حجیم پیدا می کنند و اگر اینترنت مجموعه مورد نظر سرعت مناسبی داشته باشد، مشکل و نیاز مورد نیاز زودتر برطرف می شود

  • سرعت آپلود اینترنت فیبر نوری ( استفاده برای دور کاری):

این سرویس نه تنها می تواند سرعت دانلود خوبی را به شما ارائه دهد بلکه می توان به همان میزان سرعت آپلود خوبی را از آن انتظار داشت. اما سوال اینجاست که آپلود چه اهمیتی می تواند داشته باشد ، شاید تا دو سه سال پیش آپلود اینترنت اهمیت زیادی نداشت ، اما امروزه استفاده های زیادی از آپلود اینترنت میشود . یکی از موارد استفاده از آپلود اینترنت فیبر نوری می تواند استفاده دوربین های مدار بسته باشد ، به عبارتی شما در دفتر یا خانه ی خود دوربین مدار بسته دارید و میخواهید در بیرون از آنجا نیز تصاویر را از طریق اینترنت ببینید. در اینجا اینترنت ثابت شما وظیفه ی آپلود ویدئو ها را بر عهده دارد و اگر سرعت مناسبی نداشته باشد می تواند شما را با مشکل قطعی یا تیکه تیکه شدن تصاویر موجه کند. استفاده دیگر شما از آپلود اینترنت در بحث دورکاری می باشد ، پس از شیوع ویروس کرونا بسیاری از مجموعه ها به دور کاری روی آوردند. درساده ترین حالت ممکن شما در دورکاری باید فایل هایی را برای همکاران خود ارسال کنید که اگر فایل های شما حجین و شامل فایل های گرافیکی و ویدوئی باشد سرعت آپلود اینترنت برای شما اهمیت ویژه ای پیدا می کند. در استفاده ای دیگر شما در دورکاری نیاز به برقراری تماس های تصویری گروهی با همکاران خود دارید ، در اینجا هم شما نیاز به آپلود ویدئو تماس خود دارید و اگر سرعت آپلود اینترنت خوبی نداشته باشید تماس های شما با اختلال مواجه می شود. این ها تنها مهم ترین موارد استفاده از آپلود اینترنت است که نیاز به سرعت مناسب دارد.

  • زمان پاسخ دهی درخواست های در اینترنت فیبر نوری:

دومین مزیت اینترنت فیبر نوری سرعت پاسخ دهی آن است. به عبارتی زمانی که شما از اینترنت استفاده می کنید با هر نوع استفاده درخواست هایی را ارسال می کنید و پس از چند میلی ثانیه پاسخ هایی را دریافت خواهید کرد. در اینترنت فیبر نوری شما زمانی پاسخ دهی مطلوبی دارید. تنها در استفاده از اینترنت TD/LTE و اینترنت سیم کارت هست که شما سرعت پاسخ دهی کند تری را نسبت به اینترنت های دیگر تجربه خواهید کرد ، زمان پاسخ دهی در اینترنت در مواردی اهمیت پیدا می کند که از جمله می توان به تماس های صوتی و تصویری اشاره کرد .

  • هزینه ی اینترنت فیبر نوری:

مزیت بعدی هزینه ی اینترنت فیبر نوری است که نسبت به رقبایی نظیر اینترنت های TD/LTE ، اینترنت های موبایل و اینترنت های رادیویی به صرفه تر است. شما تنها نیاز به تهیه مودم دارید که ممکن است درصورت عقد قرارداد سالیانه از سمت مخابرات تهران به طور رایگان به شما اهدا شود. برای مشاهده تعرفه اینترنت فیبر نوری (تانوما) می توانید به این لینک مراجعه نمایید

  • ارائه خط تلفن دیجیتال بر روی اینترنت فیبر نوری

در صورت کابل کشی فیبر نوری در محدوده شما می توانید از سرویس تلفن دیجیتال (سیپفون) نیز استفاده کنید. اگر به طور خلاصه بخواهیم درباره ی سیپ فون توضیح دهیم می توانیم به توانایی ارائه تا ۳۰ خط تلفن بر روی آن و همچنین انتقال شماره تماس در صورت تغییر مکان اشاره کرد ( این موضوع خیلی به درد مجموعه ها و سازمان هایی میخورد که مشتریان به صورت مستقیم در طریق تماس تلفنی با آن ها در ارتباط هستند و در صورت تغییر مکان آن مجموعه شماره تلفن دیجیتال قابل انتقال هست و شماره ای که کاربران برای تماس با آن مجموعه استفاده می کنند تغییری نمی کند.

معایب اینترنت فیبر نوری:

اما برسیم به قسمت معایب که بنظر ما همیشه معایب اهمیت بیشتری نسبت به مزایا دارد. یک نکته ای که در تجربه ی چندین ساله ی آی تی پشتیبان در بحث راه اندازی و تجربه ی کاری آی تی پشتیبان وجود دارد استفاده از اینترنت های مختلف در پروژه های مختلف بوده است. شما زمانی که قصد انتخاب اینترنت برای منزل یا دفتر خود را دارید ، ۵۰ درصد منطقه ی شما در کیفیت تاثیر گذار است و ۵۰ درصد کیفیت شرکتی که میخواهید از خدمات آن برای سرویس اینترنت خود استفاده کنید. برای همین هیچ وقت نمیتوان به طور قاطع گفت فلان شرکت بهترین شرکت ارائه دهنده اینترنت است و شرکت دیگر بدترین شرکت. ممکن است در منطقه ی شما همان بدترین شرکت بهترین کیفیت را نسبت به دیگر شرکت ها ارائه دهد . برای همین پیشنهاد می شود قبل از این که اقدام به خرید و نصب اینترنت برای منطقه ی خود را داشته باشد حتما یا از همسایگان خود سوال کنید که از چه اینترنتی استفاده می کنند و اینکه راضی هستند یا نه و یا اینکه از قسمت مشاوره رایگان ما استفاده کنید و تجربه ی کارشناسان ما را در این رابطه جویا شوید.

  • انحصار اینترنت فیبر نوری

مهم ترین عیب اینترنت فیبر نوری انحصاری بودن آن توسط شرکت مخابرات استان تهران است. انحصار هیچ وقت خوب نبوده و نیست، چرا که دیگر بازار رقابتی را شاهد نیستیم و نمی توانیم بین شرکت های مختلف انتخاب داشته باشیم ، از طرفی دیگر در بحث اینترنت ADSL ، شرکت مخابرات تهران از نظر آی تی پشتیبان ضعیف ترین شرکت نسبت به رقبا خود محسوب می شود، مخصوصا از نظر پشتیبانی فنی که در برخی موارد باید زمان زیادی را در صف انتظار باشید . اما امروزه نسبت به قبل پیشرفت کرده اند. طبق تجربه ی ما در استفاده از سرویس اینترنت فیبر نوری مخابرات استان تهران ، در اکثر مناطق کیفیت خوبی را شاهد بودیم ولی در برخی مناطق شاهد قطع و وصلی نسبتا زیادی بوده ایم و که این موضوع برای شرکت ها آزار دهنده بوده است.

  • حجم اینترنت فیبر نوری

عیب دوم اینترنت فیبر نوری ناتوانی در انتخاب حجم اینترنت مورد نیاز است ، البته اگر بخواهیم این موضوع را با دید باز تری نگاه کنیم در بحث اینترنت های ADSL هم به همین صورت است و وابسته به شرکت سرویس دهنده، شما تنها می توانید یک تا سه حجم متفاوت را برای سرعت مورد نظر خود انتخاب کنید که در اکثر موارد در حجم مورد نیاز شما بیشتر می باشد.

  • محدوده ارائه اینترنت فیبر نوری

به دلیل جدید بودن فناوری اینترنت فیبر نوری، ابتدا باید از شرکت مخابرات استعلام بگیرید که آیا امکان ارائه سرویس اینترنت فیبر نوری را در محدوده شما وجود دارد یا نه ، چرا که ممکن است محدوده ی شما هنوز فیبرکشی نشده باشد و شما ناچار هستید از سرویس های دیگر اینترنت نظیر VDSL و یا ADSL استفاده کنید . البته در مواردی از طریق نامه نگاری با شرکت مخابرات، فیبر کشی را برای محدوده ی شما انجام می دهند که یکی از این شرایط تعداد واحد هایی است که خواستار اینترنت فیبر نوری هستند. طبق گفته آقای محمدرضا بیدخام ، مدیر کل ارتباطات و امور بین الملل شرکت مخابرات ایران تا اردیبهشت ماه سال ۹۹ ، ۹۰ هزار مشترک اینترنت فیبر نوری در کشور وجود دارد.

  • زمان راه اندازی اینترنت فیبر نوری

از زمانی که شما درخواست اینترنت فیبر نوری می دهید تا زمان راه اندازی این سرویس در اکثر مواقع باید زمان زیادی را منتظر راه اندازی این سرویس در محدوده ی خود باشید.

سخن پایانی:

نتیجه گیری نهایی: اگر قصد انتخاب اینترنت فیبر نوری را برای خانه یا دفتر خود را دارید باید در درجه ی اول از همسایه ی خود که از این سرویس استفاده می کند درباره کیفیت و قطعی آن بپرسید اما اگر نتوانستید همسایه ای را پیدا کنید که از سرویس فیبر نوری استفاده کند می توانید.

در مرحله ی بعد می توانید با مراجعه سایت مخابرت تهران این فرم را تکمیل کرده و نسبت به ثبت نام اینترنت فیبر نوری اقدام نمایید.


ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *